Mój profil
Zaktywowani
Drużyny
Dyscypliny
SportStrefy
Singiel vs Singielka
Trenerzy
Talenty/Sponsoring
Indywidualne
Bieganie
Opis dyscypliny

Bieg po zdrowie

autor: Dominika Kołodziejska

 

Jogging - wyjątkowa dyscyplina sportowa, w której nie liczy się konkurencja, przewaga nad rywalem, ambicje. Poprawia sprawność i wydolność fizyczną organizmu, bez nadmiernego stresu związanego z wysiłkiem.

 
Ludzie od wieków walczą z czasem, wszak czas to pieniądz a każda chwila jest na tyle cenna, że nie chcemy jej zmarnować. Bieg towarzyszy w codziennych czynnościach, pogoń za odjeżdżającym z przystanku autobusem, przyspieszony krok by zdążyć zanim zamkną się drzwi windy. Często jednak nie nadążamy, tracimy oddech, nogi odmawiają posłuszeństwa. Większość z nas nie jest zawodowymi sportowcami, przegrywamy maraton i zajmujemy ostatnie miejsca w wyścigu szczurów. Co zrobić by statyczność nie odbiła się niekorzystnie na naszym życiu? Walczmy z niepowodzeniami - trenujmy ciało, obudźmy zdrowego ducha rywalizacji z samym sobą.


Jogging

To wyjątkowa dyscyplina sportowa, w której nie liczy się konkurencja, przewaga nad rywalem, ambicje. Już kilkadziesiąt lat temu na ulicach większych miast wzrosła liczba biegaczy. Niektórzy obojętnie machali ręką i traktowali to jako stan tymczasowy i chwilową modę. Jednak ta moda nie przeminęła, a co najważniejsze, zjawisko to, zbadane od strony medycznej, potwierdziło jego zdrowotne aspekty. Lekarze dowiedli, że uprawianie joggingu poprawia sprawność i wydolność fizyczną organizmu, bez nadmiernego stresu związanego z wysiłkiem, jest to bowiem forma biegu w umiarkowanym tempie (prędkość 7-10 km/h). Dodatkową zaletą jest poprawa samopoczucia, bieganie pomaga oczyścić organizm z toksyn a także schudnąć, ma dobroczynny wpływ na pracę płuc oraz krwiobieg, przez co zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.


Mimo tych niewątpliwych korzyści, jogging jest jednak formą wysiłku i nie jest wskazany dla wszystkich. Zanim zdecydujemy się wyruszyć w trasę, warto skonsultować się z lekarzem, przy niektórych chorobach zbyt duży wysiłek może przynieść odwrotne do zamierzonych skutki.


Trudne początki?

Jogging można uprawiać niezależnie od kondycji i typu sylwetki, ale ważne by zaczynać powoli, stopniowo i rozsądnie. Po pierwsze, powinniśmy zaopatrzyć się w wygodne buty – to najważniejszy ekwipunek biegacza. Chociaż samo bieganie jest bardzo tanim sposobem spędzania wolnego czasu, na profesjonalnym obuwiu nie powinno się oszczędzać. W złych butach łatwo o kontuzje, a przecież każdy chciałby tego uniknąć. Najlepiej jest kupić buty do tego przeznaczone, jeśli nie jesteśmy ekspertami, warto skorzystać z porad sprzedawców. Choć wydaje się to rzeczą oczywistą, buty powinny być dopasowane rozmiarem do naszej stopy, nie mogą być ani za małe, ani za duże. Pamiętajmy jednak, że w trakcie biegania stopa lekko się przesuwa, dlatego bez wahania zdecydujmy się na rozmiar o około 10 mm większy, żeby zaoszczędzić wielu otarć i odcisków zwłaszcza podczas pierwszego biegu. Aby zminimalizować wstrząsy i nie doprowadzić do kontuzji stawów, sięgnijmy po obuwie z systemem amortyzacji. Producenci zazwyczaj umieszczają go pod piętą lub śródstopiem. W przypadku problemów z płaskostopiem lub tzw. „wysokim sklepieniem” (przeciwieństwo), warto zasięgnąć głębszych informacji o rodzaju optymalnego obuwia. Jeśli nie mamy zdrowych stóp, ich ustawienie podczas biegania jest nieco inne, z naciskiem na zewnętrzną, lub wewnętrzną część.


Czyżby to wszystko?

Ubiór. Powinien być odpowiedni do danej pory roku. Latem - im mniej na sobie, tym lepiej, jeśli jednak na dworze panuje znaczny chłód należy ubrać się tak, aby nie tracić niepotrzebnie ciepłoty mięśni. Strój nie powinien krępować ruchów a także dobre odprowadzać wilgoć. Dobrym rozwiązaniem jest ubranie z tzw. tkanin oddychających. W przypadku pań – bardzo ważne jest zaopatrzenie się w dobrze trzymający piersi sportowy biustonosz!


Wybór miejsca. Teoretycznie korzystamy z miejsc dostępnych w okolicy miejsca zamieszkania, jednak gdy zamierzamy biegać dłużej, lepiej będzie zastanowić się, gdzie będzie to najkorzystniejsze. Twarde nawierzchnie (beton, płyty chodnikowe) mogą negatywnie oddziaływać na nasze stawy, jednak gdy nie mamy wyboru pomocne okażą się amortyzujące buty. Najodpowiedniejszą nawierzchnią są ubite ścieżki, równe i miękkie, takie jak w lesie lub parku. Dodatkową korzyścią jest brak zanieczyszczeń. Wdychanie wyziewów z rur wydechowych może skutecznie zniechęcić do uprawiania jakiegokolwiek sportu.


Ale... kiedy?

Nie ma określonej pory, o której powinno się biegać. Zależy to tylko i wyłącznie od nas. Jeżeli jednak zależy nam głównie na spaleniu tkanki tłuszczowej, to najlepszy jest poranek, ponieważ bieganie na czczo pomaga organizmowi efektywniej spalić tłuszcz, sięgając do rezerw energii.


Poranny jogging znakomicie rozbudza i nastraja pozytywnie na nowy dzień. Musimy jednak pamiętać, że po przebudzeniu mięśnie nie są należycie przygotowane do biegu, zastałe ścięgna i mięśnie oczekują odpowiedniej rozgrzewki i rozciągania. 15 minutowy trucht pomoże rozgrzać mięśnie, przyspieszyć czynności oddechowe i pracę serca. Delikatny stretching rozluźni nie tylko fizycznie ale i psychicznie, bieg ma być dla nas przyjemnością. Do biegu? Gotowi?


Start!

Powinniśmy biegać w takim tempie, aby móc swobodnie oddychać i rozmawiać. Sam bieg nie powinien być męczący, powinniśmy czuć, że mamy siły na dużo więcej. Na początku naszej przygody z joggingiem nie wstydźmy się szybkiego marszu na przemian z biegiem. Kondycję nabywa się powoli i stopniowo. Ból mięśni, zwłaszcza po pierwszych treningach, jest niemal regułą, dlatego tak ważne jest aby na początku zbytnio się nie forsować.


Częstotliwość? Z zasady – im częściej, tym lepiej. Na tyle na ile czujemy się na siłach, bo przemęczenie organizmu przynosi dokładnie odwrotny efekt od zamierzonego. Harmonogram joggingu można układać sobie w dowolny sposób, ale systematyczność może przynieść zaskakujące rezultaty.

 

 

Dominika Kołodziejska - www.dlaurody.pl

Artykuł pochodzi z serwisu: www.Artelis.pl

Zaktywowani w dyscyplinie
Drużyny w dyscyplinie
Video Bieganie
Film dodał(a): Aleks Tygiel
Dodaj do ulubionychKomentuj 0
Foto Bieganie
img
Zdjęcie dodał(a): Admin
img       img
Dodaj do ulubionychKomentuj 0
Wynajem sali gimnastycznej bezpośrednio od właścicieli, bez prowizji sala gimnastyczna z przynależnymi pomieszczeniami. sala ładna, wysoka z parkietem, drabinkami, (...)
Sprzedam buty do biegania Asics Gel Trounce Rozmiar 42 (normalnie noszę 41, do biegania były idealne). W bardzo dobrym stanie, używane zaledwie kilka razy. W oryginalnym (...)
BYDGOSKA SZKOŁA KYOKUSHIN KARATENasz klub prowadzi zajęcia z zakresu sztuk walki dla wszystkich grup wiekowych: dla dzieci od 6 roku życia, młodzieży i dorosłych.Zapewniamy (...)
SportProdukt
Ostatnio zalogowani
img
Warszawa
img
Warszawa
img
Bielko-Biała
img
Warszawa
img
Grodzisk Mazowiecki
img
Katowice
Nowi Zaktywowani
img
Warszawa
img
Warszawa
img
Warszawa
img
Grodzisk Mazowiecki
img
Katowice
img
Ruda Śląska
O portalu  •  Pomoc  •  Regulamin  •  Polityka prywatności  •  Reklama  •  Zorganizuj konkurs  •  Kontakt
2011 Copyright by Zaktywowani.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone
Szanowny Użytkowniku,

Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych. Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:

§1. Postanowienia Ogólne

  1. Administratorem danych jest PPH Kopeć Ochrona danych odbywa się zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a ich przechowywanie ma miejsce na zabezpieczonych serwerach.
  2. Dla interpretacji terminów stosuje się słowniczek Regulaminu lub tak jak zostało to opisane w Polityce Prywatności. Na potrzeby lepszego odbioru Polityki Prywatności termin „Użytkownik” zastąpiony został określeniem „Ty”, „Administrator” – „My”. Termin „RODO” oznacza Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
  3. Szanujemy prawo do prywatności i dbamy o bezpieczeństwo danych. W tym celu używany jest m.in. bezpieczny protokół szyfrowania komunikacji (SSL).
  4. Dane osobowe podawane w formularzu kontaktowym na stronie https://zaktywowani.pl/kontakt.html są traktowane jako poufne i nie są widoczne dla osób nieuprawnionych.

§2. Administrator Danych

  1. Usługodawca jest administratorem danych swoich klientów. Oznacza to, że jeśli posiadasz Konto na naszej stronie, to przetwarzamy Twoje dane jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, stanowisko, miejsce pracy, adres IP.
  2. Dane osobowe przetwarzane są:
    1. zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych,
    2. zgodnie z wdrożoną Polityką Prywatności,
    3. w zakresie i celu niezbędnym do nawiązania, ukształtowania treści Umowy, zmiany bądź jej rozwiązania oraz prawidłowej realizacji Usług świadczonych drogą elektroniczną,
    4. w zakresie i celu niezbędnym do wypełnienia uzasadnionych interesów (prawnie usprawiedliwionych celów), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.
  3. Każda osoba, której dane dotyczą (jeżeli jesteśmy ich administratorem) ma prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  4. Kontakt z osobą nadzorującą przetwarzanie danych osobowych w organizacji Usługodawcy jest możliwy drogą elektroniczną pod adresem e-mail: info@zaktywowani.pl.
  5. Zastrzegamy sobie prawo do przetwarzania Twoich danych po rozwiązaniu Umowy lub cofnięciu zgody tylko w zakresie na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują nas do retencji danych.
  6. Usługodawca ma prawo udostępniać dane osobowe Użytkownika oraz innych jego danych podmiotom upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa (np. organom ścigania).
  7. Usunięcie danych osobowych może nastąpić na skutek cofnięcia zgody bądź wniesienia prawnie dopuszczalnego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych.
  8. Usługodawca nie udostępniania danych osobowych innym podmiotom aniżeli upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa.
  9. Dane osobowe przetwarzają osoby wyłącznie upoważnione przez nas albo przetwarzający, z którymi ściśle współpracujemy.

§3. Pliki cookies

  1. Witryna zaktywowani.pl używa cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Cookies ułatwiają więc korzystanie z wcześniej odwiedzonych witryn.Gromadzone informacje dotyczą adresu IP, typu wykorzystywanej przeglądarki, języka, rodzaju systemu operacyjnego, dostawcy usług internetowych, informacji o czasie i dacie, lokalizacji oraz informacji przesyłanych do witryny za pośrednictwem formularza kontaktowego.
  2. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszych witryn, aby usprawniać funkcjonowanie serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację. Monitorowania informacji o użytkownikach dokonujemy korzystając z narzędzia Google Analitics, które rejestruje zachowanie użytkownika na stronie.
    Cookies identyfikuje użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego reklam. Stosujemy pliki cookies, aby zagwarantować najwyższy standard wygody naszego serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  3. Na naszej witrynie wykorzystujemy następujące pliki cookies:
    1. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu;
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu;
    3. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu;
    4. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    5. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  4. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej. Instrukcja zarządzania plikami cookies jest dostępna na stronie http://www.allaboutcookies.org/manage-cookies
Dodatkowe dane osobowe, jak adres e-mail, zbierane są jedynie w miejscach, w których użytkownik wypełniając formularz wyraźnie wyraził na to zgodę. Powyższe dane zachowujemy i wykorzystujemy tylko do potrzeb niezbędnych do wykonania danej funkcji.